زبان و ادبیات عربی...
هناک دائماً مَن هُو أتعَسُ مِنک، فأبتسم... 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

سلام ..

سال نو مبارک بر همگان،دوستان،دانشجویان و استادان.سال شفای بیماران.سال به وصال رسیدن منتظران و عاشقان.سال افزایش یارانه فقیران.سال پاس کردن بی استعدادان و تنبلان! سال خرید منزل شیک و ماشین مگان! سال نرم شدن سنگدلان.سال خوار شدن نان بُران.سال دستگیری بی کسان و نیازمندان انشالله.                                                       

[ دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, ] [ 9:32 ] [ علي افضلي ]

 

[ دو شنبه 29 اسفند 1390برچسب:, ] [ 9:16 ] [ علي افضلي ]

سلام..

اولاً - از اينكه چند روزيست مطلب جديد نزده ام عذرخواهي ميكنم..اندكي كار داشتم.

ثانياً- درگذشت خانم سيمين دانشور را به همه ادب دوستان و اهل هنر تسليت ميگويم.آثار ايشان از جمله آثار بزرگ و جاودانه ادبيات فارسي است..سووشون را حتماً بخوانيد..كتابچه اي هم ايشان در مورد زندگي خودش با جلال آل احمد دارد..خيلي زيباست..

ثالثاً- فيلم « اينجا بدون من » را دو سه روز پيش ديدم..فيلم تاثيرگذاري بود..اگر وقت كرديد حتما ببينيد.

رابعاً- كلاسهاي اين هفته من برگزار ميشوند..كسي فرار نكند!

خامساً- خوش باشيد انشالله.

[ یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:, ] [ 11:4 ] [ علي افضلي ]

سلام..موضوعات تحقيق درس نثر عربي به شرح ذيل است:

1- سجع كهان در دوره جاهلي

2- اثر قرآن بر نثر عربي

3- ارزشهاي ادبي نهج البلاغه

4- نثر عربي در دوره اسلامي و اموي

5- نثر عربي در دوره عباسي

6- تحليل ساختاري مقامات

7- داستان نويسي معاصر عربي

8- رمان هاي نجيب محفوظ.

[ سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:, ] [ 8:54 ] [ علي افضلي ]

 

زود قضاوت کردن در خصوص مواردی که اطلاعات ناچیزی در مورد آن داریم، کار شایسته ای نیست.
زن جوانی در سالن فرودگاه منتظر پروازش بود. چون هنوز چند ساعت به پروازش باقی مانده بود، تصمیم گرفت برای گذراندن وقت کتابی خریداری کند. او یک بسته بیسکوئیت نیز خرید و بر روی یک صندلی نشست و در آرامش شروع به خواندن کتاب کرد. مردی در کنارش نشسته بود و داشت روزنامه می خواند. وقتی که او نخستین بیسکوئیت را به دهان گذاشت، متوجه شد که مرد هم یک بیسکوئیت برداشت و خورد. او خیلی عصبانی شد ولی چیزی نگفت.
پیش خود فکر کرد: بهتر است ناراحت نشوم. شاید اشتباه کرده باشد. ولی این ماجرا تکرار شد. هر بار که او یک بیسکوئیت برمی داشت، آن مرد هم همین کار را می کرد. اینکار او را حسابی عصبانی کرده بود ولی نمی خواست واکنشی نشان دهد. وقتی که تنها یک بیسکوئیت باقی مانده بود، پیش خود فکر کرد: حالا ببینم این مرد بی ادب چکار خواهد کرد؟ مرد آخرین بیسکوئیت را نصف کرد و نصفش دیگرش را خورد. این دیگه خیلی پرروئی می خواست! زن جوان حسابی عصبانی شده بود. در این هنگام بلندگوی فرودگاه اعلام کرد که زمان سوار شدن به هواپیماست. آن زن کتابش را بست، چیزهایش را جمع و جور کرد و با نگاه تندی که به مرد انداخت از آنجا دور شد و به سمت دروازه اعلام شده رفت.
وقتی داخل هواپیما روی صندلی اش نشست، دستش را داخل ساکش کرد تا عینکش را داخل ساک قرار دهد و ناگهان با کمال تعجب دید که جعبه بیسکوئیتش آنجاست، باز نشده و دست نخورده! خیلی شرمنده شد! از خودش بدش آمد ... یادش رفته بود که بیسکوئیتی که خریده بود را داخل ساکش گذاشته بود.
آن مرد بیسکوئیت هایش را با او تقسیم کرده بود، بدون آن که عصبانی و برآشفته شده باشد.
 

 

[ یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, ] [ 10:12 ] [ علي افضلي ]

 

 
 
 
برای سلامت خودتان هم که شده، همین حالا دست از لجاجت بردارید. هیچ کس نمی تواند بگوید بخشیدن آسان است. به ویژه اگر فردی عمیقاً شما را آزرده باشد، بخشیدنش بسیار مشکل خواهد بود. اما باید بدانیم بخشش امکان پذیر است و به طور معجزه آسایی برای سلامت روح و جسم مفید. دکتر فردریک لاسکین نویسنده کتاب « ببخش برای خوبی» می گوید: « تحقیقات نشان داده افرادی که می بخشند، افسردگی، خشم و استرس کمتری دارند و امیدشان به آینده بیشتر است. بنابراین از فرسودگی سیستم دفاعی بدن شان کاسته می شود، اشک ها ذخیره می شود و فرد احساس سرزندگی بیشتری می کند » اما چگونه باید این معالجه را آغاز کنیم؟
۱ـ خونسردی خود را حفظ کنید:
برای غلبه بر خشم خود، راهکارهای ساده مدیریت استرس را امتحان کنید. چند نفس عمیق بکشید و به چیزهایی که شما را خوشحال می کند و برای تان لذت بخش است فکر کنید، مانند یک صحنه زیبا از طبیعت تا فکر درباره فردی که دوستش دارید.
۲ ـ هرگز منتظر معذرت خواهی نباشید:
اکثر اوقات افرادی که به شما صدمه رسانده و شما را ناراحت می کنند، اصلاً قصد عذرخواهی ندارند. حتی ممکن است از روی قصد و نیت بخواهند شما را ناراحت کنند یا این که دیدشان نسبت به مسائل با شما یکسان نیست. بنابراین اگر شما بخواهید منتظر شنیدن معذرت خواهی آنها باشید، ممکن است مجبور شوید دوران انتظار طولانی و وحشتناکی را پشت سر بگذارید. این موضوع را در ذهن خود نگه دارید که بخشش الزاماً به معنای آشتی با فردی که شما را ناراحت کرده یا چشم پوشی از اشتباه او نیست.
۳ ـ کنترل خود را به دست انتقام گیرنده ذهن ندهید:
به جای این که روی احساسات جریحه دار شده خود تمرکز کنید، یاد بگیرید که به عشق، زیبایی و محبت های اطراف خود توجه کنید.
۴ ـ سعی کنید گاهی از دید دیگران به مسائل نگاه کنید:
اگر گاهی اوقات با فرد مورد نظر همدردی کنید، ممکن است متوجه شوید که او این کار را از روی نادانی، ترس یا حتی عشق انجام داده است.
۵ ـ فوائد بخشش را بشناسید:
مطالعات نشان می دهد افرادی که قدرت بخشش دیگران را دارند، پرانرژی تر هستند. علاوه بر این اشتهای بهتر و الگوهای خواب بهتری دارند.
۶ ـ فراموش نکنید که خود را نیز باید ببخشید:
برای برخی از افراد، بخشیدن خودشان، بزرگ ترین جدال و چالش است. اما فراموش نکنید که اگر قادر به بخشش خود نباشید، اعتماد به نفس خود را از دست خواهید داد.
 

 

[ یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:, ] [ 10:2 ] [ علي افضلي ]

سلام..از انتخاب فيلم «جدايي نادر از سيمين» به عنوان فيلم خارجي برگزيده جايزه اسكار بسيار خوشحالم..اصغر فرهادي و فيلمش شايسته اين جايزه بودند..تقريباً از قبل هم اميدواري بسياري بود كه اين فيلم اسكار امسال را ببرد چون سنت سينمايي اين است كه غالباً برندگان گلدن گلوب، اسكار را هم ميبرند..فيلم جدايي نادر از سيمين يا آنطور كه غربيها مينامندش «جدايي»،فيلم بسيار ارزشمندي از كارگردان  فيلمهاي « درباره الي»و « چهارشنبه سوري» است..شايد بتوان فيلم جدايي را فيلم سوم اين تريلوژي ناميد..فيلم، حكايت جداييها و اختلاف سليقه ها و تناقضات زندگي اجتماعي است..نشاندهنده زندگي كساني است كه هركدامشان به دنبال آينده بهتري است اما شرايطي خارج از كنترل آنها، مانع ميشود..فيلم،روایت به ظاهر ساده‌ای دارد ولی مسائل اخلاقی و روان شناختی و اجتماعی مطرح شده در آن پیچیده است. بازيهاي اين فيلم و به خصوص بازي فوق درخشان شهاب حسيني و ساره بيات ، فيلمبرداري عالي، فيلمنامه محكم و بالاخره كارگرداني  هنرمندانه از شاهكارهاي اين فيلم ايراني است.

 جايزه اسكاري كه اين فيلم گرفت، ارزشمندترين جايزه تاريخ فاخر سينماي ايران است..پيش از اين، نخل طلاي 1997 از جشنواره معتبر كن،براي فيلم «طعم گيلاس» اثر عباس كيارستمي و دوربين طلايي جشنواره كن براي فيلم « بادكنك سفيد» اثر جعفر پناهي، برجسته ترين جوايز سينماي ايران بودند.

ديدن اين فيلم را به همه دوستان پيشنهاد مي كنم..

[ دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:, ] [ 8:35 ] [ علي افضلي ]

با سلام..كتاب پيشنهادي درس نحو وي‍ژه دانشجويان رشته فارسي كتاب ( قواعد كاربردي زبان عربي ) تاليف استاد ارجمند جناب دكتر ميرقادري ميباشد..البته تدريس در كلاس بر مبناي اين كتاب نخواهد بود.

[ یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, ] [ 14:4 ] [ علي افضلي ]

با سلام..برنامه درس تاريخ ادبيات عرب دانشجويان رشته ادبيات فارسي به شرح زير است:

جلسه اول: تعريف تاريخ ادبي- تاريخ ادب نگاري و مكاتب آن.

جلسه دوم:  حيات جاهلي.

جلسه سوم: ادبيات دوره جاهلي

جلسه چهارم: قرآن و پيامبر(ص)-ادبيات دوره صدر اسلام.

جلسه پنجم: دوره اموي و ادبيات آن.

جلسه ششم: دوره عباسي.

جلسه هفتم: ادبيات دوره عباسي(1)

جلسه هشتم: ادبيات دوره عباسي(2)

جلسه نهم: مقامات و داستانهاي هزارويك شب.

جلسه دهم: ادبيات اندلس

جلسه يازدهم: دوره معاصر و ادبيات معاصر.

ارائه مطالب توسط مدرس و با همراهي دانشجويان خواهد بود.ضمناً كتاب تاريخ زبان و فرهنگ عربي از استاد ارجمند دكتر آذرتاش آذرنوش انتشارات سمت كه كتاب مختصري در باب ادب عربي است براي مطالعه پيشنهاد ميگردد.

[ یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, ] [ 13:14 ] [ علي افضلي ]

سلام..موضوعات تحقيق كلاس درس آيات، به شرح ذيل است:

1- قرآن كريم و خاورشناسان.

2- تدوين قرآن كريم.

3- تفاسير مهم قرآن كريم.

4- تصوير عصر جاهلي در قرآن كريم.

5- ترجمه هاي فارسي قرآن كريم.

6- جنبه هاي ادبي قرآن كريم.

[ یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:, ] [ 13:10 ] [ علي افضلي ]

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

من علي افضلي هستم.دوست داشتم فضايي براي ارتباط با استادان اهل نظر و دانشجويانم داشته باشم.اين وبلاگ،به نوعي صفحه شخصي من است بنابراين طبيعي است كه فضاي آن با كلاس درس متفاوت خواهد بود و اساسا تلاشي در جهت اينكه اين وبلاگ موضوعات علمي محض را پوشش دهد،بعمل نخواهد آمد هرچند از طرح مسائل و مطالب علمي به شدت استقبال خواهم نمود.شما نيز هر آنچه مي پسنديد ميتوانيد ارسال داريد..سپاسگزارم
امکانات وب