زبان و ادبیات عربی...
هناک دائماً مَن هُو أتعَسُ مِنک، فأبتسم... 
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

سلام.

به اطلاع دوستانی که برای دوره آمادگی دکتری رشته عربی و نیز درس عربی ویژه دکتری رشته فارسی ثبت نام نموده اند، میرساند اولین جلسه رسمی کلاس، ساعت 5 بعد از ظهر روز سه شنبه 26 آذر ماه در آموزشگاه نصیر برگزار خواهد شد.با توجه به اینکه جلسه توجیهی این کلاس برگزار شده است، دوستان جدید حتماً با آموزشگاه تماس داشته باشند.

[ سه شنبه 19 آذر 1392برچسب:, ] [ 16:31 ] [ علي افضلي ]

توصیه های کلی برای آزمون دکتری:

 در روز آزمون، شما باید به سه دفترچه سوال پاسخ بدهید. 1- دفترچه تخصصی

2- درس استعداد تحصیلی 3- درس زبان عمومی

ساختار دفترچه تخصصی شبیه آزمون کارشناسی ارشد است. و شامل دروس نحو، صرف، متون قدیم و جدید، بلاغت و تاریخ ادبیات است.

درس استعداد تحصیلی یا همان آزمون هوش، یک درس عمومی برای سنجش داوطلبان است که برای این درس کتاب " استعداد تحصیلی آزمون دکتری" نوشته محمد و کیلی و هادی مسیح خواه، انتشارات کتابخانه فرهنگ توصیه میشود. این کتاب را میتوانید به عنوان سرگرمی و در اوقات استراحت خود مطالعه کنید چون سوالات ساختار معمایی دارند .

درس زبان عمومی برای همه رشته ها جز مجموعه زبان که شامل رشته های عربی، فرانسه، اسپانیایی و..، یک آزمون انگلیسی است ولی رشته های مجموعه زبان، به درس عمومی رشته خودشان پاسخ می‏دهند. بدین ترتیب درس عمومی رشته عربی، همان زبان عربی است و شما نیازی به مطالعه درس انگلیسی ندارید. این بخش در آزمون سال گذشته 70 سوال داشت که به نظر میرسد با توجه به اظهارات سازمان سنجش، در سال جاری از تعداد آنها کاسته خواهد شد. اما ساختار کلی آن به این صورت است:

30 سوال شبیه سوالات بخش تخصصی و 40 سوال که شامل چند متن متفاوت است و در بخش درس متون درباره آن توضیح داده شده است.

اگر در یک درس ضعف دارید تلاش کنید با تقویت درس دیگر این مساله را پوشش دهید. فراموش نکنید که تعداد پذیرش در این مقطع بسیار کمتر از آزمون ارشد است و شما برای موفقیت به تلاش مضاعفی نیاز دارید.

الان تمام تمرکز خود را روی آزمون کتبی بگذارید، مصاحبه، عوامل موفقیت و میزان تاثیر آن در قبولی بحثی است که بعد از آزمون، وقت زیادی برای پرداختن به آن هست که در زمان خود در صورت نیاز تجربیات خود را در اختیار دوستان قرار خواهم داد.

 

نحو:

1-شرح ابن عقیل ج 1 و 2 

2- مبادی جلد 4، شرح سیدعلی حسینی

3- کتاب تست  صرف و نحو عربی پردازش

4-کتاب 1100 تست مبادی العربیه

5- مجموعه سوالات ارشد و دکترای سالهای گذشته (تست)

صرف:

مبادی العربیه جلد چهارم شرح سیدعلی حسینی

    درباره درس صرف و نحو و اهمیت آن در آزمون نیاز به قلم فرسایی نیست. همواره بخش مهمی از سوالات رشته عربی در مقطع ارشد و دکتری به این درس اختصاص دارد.  در امتحان نیمه متمرکز دکتری سازمان سنجش در هر دو آزمون عمومی و تخصصی، دفترچه سوالات با درس نحو آغاز می‏گردد. و در هر دو آزمون هم 5 تا 7 سوال اول از شواهد نحوی شرح ابن عقیل انتخاب می‏شوند. به همین دلیل توصیه میشود دفترچه ای برای شواهد نحوی شرح ابن عقیل به طور جداگانه درنظر بگیرید و ترجمه و شرح و مسائل نحوی تمام ابیات موجود در این کتاب را  یادداشت کنید تا مرور آن برای شما ساده تر باشد. چون متن کتاب ابن عقیل در مواردی که به بحث اختلاف نظرهای نحوی پرداخته مورد سوال قرار نمی‏گیرد و یادگیری شواهد اکتفا می‏کند.

بقیه سوالات تقریبا در سطح مبادی جلد چهار هستند. اما تمام فوائد و نکات را باید به صورت دقیق بلد باشید. در آزمون دکتری بر خلاف امتحانات گذشته، نمیتوان بخشی از نحو را مهمتر از سایر قسمت ها دانست.  همه مباحث را به طور مساوی در معرض سوال بدانید.

سوالات صرف بسیار فنی و حساب شده پرسیده می‏شوند. برای این بخش، مبادی جلد چهار بخش صرف، با شرح سید علی حسینی کتاب خوبی است. سعی کنید همه  بخش ها ومثالهای مربوط به آنهارا حفظ کنید.

اما نکته مهم برای موفقیت در آزمون نحو، تست زدن است. شما هرچقدر که مطالعه تان برای این درس زیاد باشد تا زمانی که تست کار نکنید عملا موفقیت چندانی به دست نخواهید آورد. سعی کنید هر روز حداقل 30 تست نحو حل کنید. و روزهای نزدیک به آزمون تعداد آنها را بیشتر کنید. اشکالات و نقاط ضعف شما فقط حین تست زدن مشخص می شود.

تاریخ ادبیات:

1-    الجامع فی تاریخ الادب العربی، حنا فاخوری جلد 1و2

2-    تطور الادب العربی الحدیث ، محمود شکیب انصاری، انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز

3-    مجانی الشعر الحدیث و مدارسه، دکتر صادق خورشا، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی

4-    الوجیز فی تاریخ الادب العربی / ( خلاصه مباحث تاریخ + تست )/ علی ضیغمی

5-    المدارس الادبیه/ ( خلاصه مباحث تاریخ ادبیات عربی) / انتشارات پردازش

6-    نقد ادبی، انتشارات سمت.

7-    نقد ادبی، سید قطب.

    اگر درس تاریخ را به دوبخش 1- جاهلی تا آخر عصر انحطاط و 2- دوره معاصر تقسیم کنیم، برای پاسخگویی به اکثریت سوالات بخش اول جلد اول الجامع حنا فاخوری برای شما کافی است. ولی سوالات بخش دوم یعنی دوره معاصر از منبع مشخصی طرح نمی‏شوند. شما ضمن اینکه منابع معرفی شده را مطالعه می‏کنید باید تمام مکاتب ادبی را به زبان عربی مطالعه کنید. دوره واقع گرایی، رمانتیک، سمبولیسم و چند مکتب دیگر که در کتاب‏های معرفی شده وجود دارد به تنهایی پاسخگوی نیاز شما برای آزمون نخواهد بود. تلاش کنید دیگر مکاتب ادبی مثل فرمالیسم،ساختار گرایی، پساساختارگرایی، مدرنیسم، پست مدرنیسم و... را هم از منابع دیگر به زبان عربی مطالعه کنید.

متون قدیم و  معاصر:

1-    فن ترجمه یحیی معروف/ انتشارات سمت

2-    مطبوعات عزیزی پور/انتشارات سمت

3-    روزنامه و مجلات عربی/ رضا ناظمیان/ انتشارات دانشگاه  پیام نور ( نمونه متون مطبوعاتی + تست)

4-    المنهج (شعر و نثر عربی) /دکتر جعفر شعار و دکتر عبدالحسین فرزاد/انتشارات سخن. ( این کتاب نمونه متون می باشد)

5-    شذرات من النظم و النثر فی العصر الحدیث /دکتر نادر نظام تهرانی/ انتشارات سمت / انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی ( این کتاب نمونه متون می باشد.)

6-    شاهکارهای ادبیات عربی ( 60 قصیده مهم ادبیات عربی) / انتشارات پردازش

7-    معلقات ده گانه جاهلی

8-    ضرب المثل های آخر المنجد

9-    المجالی من المجانی الحدیثه/ ترجمه و شرح مجانی الحدیثه جلد سوم (دوره عباسی)/ دکتر حمید طبیبیان/ انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی

10-ترجمه و شرح گزیده ای از مجانی الحدیثه ، علی اکبر نورسیده و علی ضیغمی. (نمونه متن و تست)

11-ترجمه 3 جز آخر قرآن/ ترجمه فولادوند

12- قصاید مهم جلد 1 و 2 و 3 مجانی الحدیثه.

 

درس متون و ترجمه بخش بزرگی از امتحان عمومی و تخصصی دکتری را به خود اختصاص داده است. 30 سوال در بخش تخصصی، و 40 سوال در بخش عمومی از درس متون طراحی می‏شود.

سوالات بخش تخصصی شبیه سوالات آزمون ارشد است. یعنی شامل شعر، نثر، ضرب المثل، مطبوعات، قرآن و نهج البلاغه است. شما همان منابعی که برای آزمون ارشد آماده کردید را برای بخش تخصصی ترجمه امتحان دکتری باید مرور کنید. اما در  امتحان عمومی، چند متن کوتاه به صورت شعر و یا نثر در اختیار شما قرار میگیرد که مانند بخش ریدینگ امتحان های انگلیسی، باید به سوالاتی که از همان متن طرح شده پاسخ بدهید. متن های این بخش عمدتا مربوط به ادبیات، زبان شناسی و فرهنگ هستند که با تمرین و مرور متون به صورت روزمره باید این مهارت را به دست بیاورید. کتاب شذرات و المنهج که به عنوان نمونه متون معرفی شده اند منابع خوبی برای تمرین و یادگیری متون هستند.

نکته دیگری که باید مدنظر قرار دهید این است که اگر در همه جنبه های متون قوی نیستید می‏توانید با تکیه بر یک بخش و پاسخگویی به سوالات آن، ضعف خود را در بخش دیگر پوشش دهید. مثلا بسیاری از داوطلبان به خاطر کمبود وقت و گستردگی منابع متون، و نیز آشنایی قبلی و خوبی که با  بخش قرآن، نهج البلاغه و یا ضرب المثل دارند این بخشها را  از مطالعات اصلی کنار می‏گذارند و در عوض وقت بیشتری را صرف تقویت متون مطبوعاتی یا شعر می‏کنند که تاکتیک خوبی برای موفقیت در این درس است.

بلاغت:

1-    جواهر البلاغه1و2

2-    البلاغه الواضحه

3-    تستهای کنکور ارشد پردازش

درس بلاغت و تست های مربوط به آن همواره  بخش سختی برای داوطلبان رشته عربی است. برای پاسخگویی به سوالات بلاغت اولا باید تمامی مثالهای دو منبع معرفی شده را به طور کامل بتوانید حل کنید. ثانیا درس بلاغت مثل نحو نیاز به مهارت در تست زنی و تجربه و تمرین دارد. اگر وقت کافی در اختیار ندارید فقط بعضی بخش ها را انتخاب کنید. مباحثی که یادگیری و تست زنی در آنها برای شما ساده تر است راه حل خوبی برای نمره گرفتن از این بخش است.

 

 

 

[ جمعه 15 آذر 1392برچسب:, ] [ 12:8 ] [ علي افضلي ]

 

الف- صرف و نحو :

1-شرح ابن عقیل2جلد(  با حاشیه محی الدین بهتر است)

دانلود این کتاب

2- النحو الوافی ۴جلد بدون بخش های

دانلود این کتاب

 

3-مغنی اللبیب باب 4و5

دانلود این کتاب

4-موسوعة الصرف والنحو امیل بدیع یعقوب

 

ب- بلاغت

1- مختصر المعانی

دانلود این کتاب

2- دراسة فی مسائل بلاغیة هامة ( دکتر محمد فاضلی - انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

3- جواهر البلاغة *

دانلود این کتاب

ج- مقاله نویسی و إنشاء :

1-تاریخ ادبیات شوقی ضیف 4 جلد

دانلود این کتاب

2-تاریخ ادبیات دکتر محمد علی آذرشب انتشارات سمت

د- متون نظم و نثر

المجانی الحدیثه ( ۵ جلد) ترجمه وشرح گزیده این کتاب

- قرآن کریم (جزء 30مهمتر است)

- نهج البلاغة

  - آثار شعری و نثری شعراء و نویسندگان معاصر عربی(خصوصا بیاتی ، سیاب و خلیل حاوی و اسطوره در شعر آنها که برای فهم این مطالب بهترین کتاب کتاب کارکرد سنت در شعر معاصر عرب انتشارات دانشگاه فردوسی است)

ه-تاریخ ادبیات

1-الجامع فی تاریخ الأدب العربی حنا الفاخوری 2جلد*

دانلود این کتاب جلد2    جلد 1

2-کارکرد سنت در شعر معاصر عرب

3-مدارس الأدب العربی الحدیث صادق خورشا انتشارات سمت*

4-تاریخ الأدب العربی المعاصر و تطوره محمود شکیب انتشارات دانشگاه چمران اهواز*

و- ادبیات تطبیقی(فقط دانشگاه مدرس)

1-الأدب المقارن أصوله و مناهجه  ( محمد غنیمی هلال )

دانلود این کتاب

ز- نقد أدبی

1-النقد الأدبی سید قطب

دانلود این کتاب

2-النقد الأدبی شوقی ضیف

دانلود این کتاب

 

[ سه شنبه 5 آذر 1392برچسب:, ] [ 21:14 ] [ علي افضلي ]

.: Weblog Themes By MihanSkin :.

درباره وبلاگ

من علي افضلي هستم.دوست داشتم فضايي براي ارتباط با استادان اهل نظر و دانشجويانم داشته باشم.اين وبلاگ،به نوعي صفحه شخصي من است بنابراين طبيعي است كه فضاي آن با كلاس درس متفاوت خواهد بود و اساسا تلاشي در جهت اينكه اين وبلاگ موضوعات علمي محض را پوشش دهد،بعمل نخواهد آمد هرچند از طرح مسائل و مطالب علمي به شدت استقبال خواهم نمود.شما نيز هر آنچه مي پسنديد ميتوانيد ارسال داريد..سپاسگزارم
امکانات وب